Školství

Bez investic do vzdělání, výzkumu a vývoje tato země nikdy nezbohatne! 

TOHLE S NÁMI SKONČÍ!

Všichni víme, jak současné školství vypadá. Je zahlceno nesmyslnou byrokracií, ředitel neplní svoji funkci ředitele, ale je vypisovač lejster, ředitelé škol jsou kamarádi starostů, výběrová řízení prakticky neexistují, vše je předem domluveno, kvalita vzdělávání je na úrovni staré 30 let. S trochou nadsázky lze uvést, že doháníme Nigérii! Školský systém potřebuje absolutní změnu! Inspirací pro tyto změny jsou nejlepší školské systémy světa, vedle přístupu státu k rodičům.  Pedagogové nemají téměř žádnou prestiž, z velké části i jejich vinou, do školství se mladí pedagogové nehrnou, nevidí v něm budoucnost. Rodiče i děti mají velké pravomoci, pedagogové svých neumí využívat, nebo jsou omezené. 

1. Předškolní vzdělávání - Stát je povinen vytvořit podmínky, pro život svých občanů v zemi takové, aby v zemi chtěli žít a chtěli v ní pracovat. Odmítáme odchody inteligence a nejvzdělanějších lidí do zahraničí, protože zde nemají podmínky pro rozvoj svých schopností, nebo dostatečné finanční ohodnocení. Základem je poskytnout podmínky pro život již od útlého dětství. Změníme zákon tak, aby umožnil vznik jeslí, školek, alternativních školek a jeslí, soukromých jeslí a školek, které nebudou šikanovány různými kontrolami, nesmyslným nařízením. Je věcí rodičů, aby se sami rozhodli, zda dítě svěří do péče "lesní školky", která zcela logicky nebude moci mít hygienické standardy klasické školky, nebo děti umístí do normální školky. Umožníme i tzv. "bytové školky", tedy péči o děti od kamarádů, kamarádek, v počtu do 10-ti dětí. Tyto školky budou moci být nejen dlouhodobé, ale i krátkodobé, třeba jenom na týden, to je věcí rozhodnutí rodičů. Rodičům bude zajištěna možnost, aby své dítě mohli dát do jeslí, školek, již od 1 roku věku dítěte. Otevírací doba školek, jeslí, družin bude nejdéle od 5.00 hodin ráno, do 23.00 hodin večer, tedy taková, aby rodiče mohli mít dítě pod dozorem v době práce, včetně směnných provozů. Podpoříme vznik zaměstnaneckých školek, možnosti odečtu nákladů na podporu dětí zaměstnanců formou odečtu z obratové daně, příspěvek na "chůvy" pro děti rodičů, které je chtějí mít pod dozorem doma a to vše až do věku 10-ti let dítěte. Zajistíme povinnost jeslí a školek dítě z "obvodu" přijmout. Rodiče nebudou nuceni vozit děti do školek vzdálených i desítky kilometrů! Skončí doba, kdy za mrzký peníz rodičovské dovolené stát doslova šikanoval rodiče a měl je plně v hrsti. 

2. Základní školství - zde přichází naprostá změna - sloučíme základní a střední školství - tzn., že všem dětem umožníme dosáhnout středoškolského vzdělání. Povinná školní docházka začne již v 5-ti letech věku dítěte, od 4 let bude nepovinná školní docházka ve školkách. Změní se vyučovací osnovy tak, aby byly moderní, skončí doba, kdy jsou děti nuceny se zpaměti učit názvy brouků, kamenů apod. Zaměření bude na všeobecný přehled, 2-3 cizí jazyky ve formě aktivního psaní i mluvy, matematiky, mateřštiny, všeobecné finanční gramotnosti, historie, zeměpisu, fyziky, chemie. Předměty, jako Výtvarná výchova, Pracovní činnosti, Tělocvik, Hudební výchova, budou zrušeny, nebo mohou být nepovinné. Sníží se počet vyučovacích hodin v denním rozvrhu, sníží se počet domácích úkolů, budou nahrazeny referáty, pracemi, které vyžadují osobní aktivitu dětí, nutnost informace vyhledávat, obhajobou takových referátů.  Z prostého učení se zpaměti se přejde na nutnost vyhledávat si informace a případně i "obhájit" svůj referát, ve kterém bude dítě muset zaujmout své stanovisko, nebo názor, tedy bude kladen důraz na vlastní aktivitu žáků a schopnost obhájit svůj názor. Státní maturita bude složena z českého jazyka, všeobecných znalostí, odborných předmětů. Na každém stupni tohoto vzdělávacího systému budou každoročně prováděny srovnávací testy, které se budou skládat z českého jazyka, 2 cizích jazyků, matematiky, všeobecného přehledu a znalostí. Výsledky porovnávání budou zveřejňovány. 

3. Vysoká škola - Každý občan této země bude mít možnost část (5-10%) ze své obratové daně přímo nechávat odeslat na účet jakékoliv sportovní, kulturní, společenské, politické, školské organizace. Tedy státu bude odvádět jenom max. 95% z obratové daně, o zbytku si určí sám. Vysoké školy budou z části placené, přestanou být zdarma. ČNB bude poskytovat studentské půjčky, bez úroku a bez podmínek. Student, který dosáhne určitého hodnocení (pro zjednodušení pochopení - do 2), bude mít nárok na studium zdarma, dokud se mu prospěch nezhorší, poté bude platit školné. Takto zajistíme právo a možnost studovat i dětem, které pochází z chudších poměrů, včetně dozajištění finančních potřeb škol. Soukromé školy, jako v celé civilizované Evropě, musí mít vyšší kredit, než státní školy, tedy přesný opak toho, co je u nás. Je to důsledek "školství zdarma", kdy se i flink, který jde na VŠ jenom na jeden, dva semestry, dostává ke studiu zcela zdarma a nadaní studenti mají nižší kvalitu výuky, protože školy na vyšší vybavenost, vyšší kvalitu pedagogů, profesorů, nemají dostatek finančních prostředků. Nic, co je zdarma, není kvalitní! Stát vytváří podmínky pro studium, ale těm, kteří studovat prokazatelně chtějí, nebo na studia mají schopnosti, nikoliv těm, kdo si chtějí "prodloužit" mládí, kterých je, podle odhadu, více jak 20% všech studentů. Tyto "flákače" platíme všichni! 

4. Postavení pedagoga - v mnohém s pedagogy souhlasíme, ztrácí prestiž, jsou špatně ohodnoceni, ale musíme uvést, že to je z části i jejich vlastní vinou. Kolik rodičů vídává pana učitele v obleku, paní učitelku v kostýmku, na základní škole? Šaty dělají člověka - začněte, vážení pedagogové, především u sebe. Lékař má také bílý plášť, nelítá po nemocnici v kraťasech. Bez vzájemné spolupráce se to neobejde. Pedagog bude mít, zcela nově, možnost dítě z výuky vykázat ze školy domů. Takové dítě si rodiče budou muset převzít do hodiny, nebo bude předáno sociálnímu odboru. Ředitel školy bude mít nově možnost dítěti ukončit vzdělávání v jeho škole, bez ohledu na názor rodičů, kteří budou muset najít jinou školu pro vzdělávání svého dítěte. Je povinností rodičů, aby své děti vychovávali k úctě k autoritám. Autorita nemá povinnost snášet drzost, vulgarity, agresivitu od nevychovaných dětí. Na druhou stranu nebude možné si "autoritu" vynucovat tresty, jako je právě vykazování ze třídy apod. Pedagogický stav bude moci rozhodnout o používání školních uniforem, stejně tak budou moci rozhodnout o zákazu nošení mobilních telefonů, notebooků apod. výrobků do školského zařízení. Ve školách bude probíhat standardní inkluze, jako probíhá ve všech civilizovaných zemích. Právo dětí na vzdělání je přednější neochotě pedagogů s nimi pracovat. Inspirace z inkluze, jejímu průběhu, bude převzata například z finského školského systému. Každý pedagog, nově, bude každých 5 let skládat zkoušky odbornosti. Ředitele školy nebude dosazovat podle výběrového řízení zřizovatel, s námi skončí dosazování kamarádů do funkcí, ale budou je volit školní rady, složené z 1/3 z pedagogů, 1/3 zřizovatele a 1/3 žáků a jejich rodičů a to vždy na 2 roky. Ohodnocení pedagogů bude odpovídat 1,5 násobku průměrné mzdy v ČR, jako základ, nejlepší pedagogové budou hodnoceni podle svých kvalit, které budou hodnotit nejen žáci, rodiče, ale budou součástí každoročního státního testování v každé třídě. Stejně, jako hasiči, policisté, vojsko, patří mezi to nejdůležitější, co máme. Školská zařízení budou otevřená sponzoringu, reklamě apod. 

5. Porovnávací testy kvality škol budou probíhat každoročně a ze všech předmětů, za povinné účasti všech školských zařízení, i alternativních. Rodiče si tak budou moci sami zvolit, jakou školu budou chtít, aby jejich děti studovaly.  Ponecháme možnost alternativního vzdělávání, jak v rodině, tak v soukromých aktivitách. Je pouze na rodičích, jaké vzdělání dopřejí svým dětem. Peníze budou rozdělovány na počet žáků ve škole. Dofinancování školských zařízení bude možné formou reklam, sponzoringu apod. 

Chybí vám učiliště? Montovnami a manuální prací se člověk sice uživí, ale země, ani on, většinou nezbohatne. Po absolvování maturity bude možnost "jít do učení" takových dětí k řemeslníkům. Stejně taková možnost se naskytne neúspěšným absolventům středoškolského vzdělání. K podnikání v jakékoliv živnosti nebude nově  nutné dokládat vzdělání. Je-li dítě nadáno k manuální zručnosti, může se živit jako automechanik. Nebudeme bránit vzniku odborných školících středisek, na náklady zaměstnavatelů. Nebo si myslíte, že zapojit kabely, jako elektrikář, se opravdu někdo musí učit 3 roky za naše peníze, nebo může dělat pomocníka a učit se to 3 roky u "řemeslníka" a navíc tu práci skutečně umět odvádět, a ještě si k tomu vydělávat peníze? Řemeslník si navíc náklady bude moci odečíst, alespoň z větší části, z obratové daně.

Jsme otevřeni o reformě školství diskutovat se všemi, kteří mají ke školství co sdělit, znají nejlepší školské systémy, jsou ochotni je praktikovat i u nás. Nebráníme se ani vzniku několika školských zařízení, která budou fungovat, jako prototypní pro budoucí změny, kde se budou testovat pozitiva a negativa případných dalších změn. Stát připraví podmínky pro vzdělávání dětí, rodiče jsou ovšem odpovědní za to, jaké vzdělání dětem poskytnou. 

 

Kontaktujte nás

Aktuální problémy

Koronavirus

Kolik vám je prosím let, že tak tleskáte někomu, kdo vám říká, jak si máte mýt ruce, kolikrát denně, že máte mít na obličeji placebo, které vás neochrání? Opravdu si nejste schopni toto dělat sami, bez toho, abyste tleskali nějakým státním šikanujícím nařízením? 

Největší problémy naší země

Naši zemi musíme vrátit na přední místa západních civilizací. Za posledních 30 let se naše země stala zemí, ve které se lidem nelíbí, elity národa utíkají do zahraničí, mladí, vzdělaní lidé taktéž. Přestože země ekonomicky prosperuje, kvalita života lidí se znatelně nezvýšila. Panuje zde značná...

Naše vize

V této rubrice nejsou žádné články.

Program

V této rubrice nejsou žádné články.